Tuesday, May 17, 2011

Selamat Hari Guru =))

Selamat hari guru aku ucapkan kepada semua guru-guru di seluruh dunia khas nya di Negara ini dan lagi khasnya guru-guru di Tabika Kemas 1995-1996Sk Seberang Marang 1997-2002, SMK Seberang Marang 2003-2007, Kem PLKN Ulu Pari Kumpulan 1 Siri 5 2008, Jurulatih2 Rela Kursus Asas Siri ....... (dah lupa) 2009 dan barisan pensyarah2 di IPGM kampus Ilmu Khas....SESUNGGUHNYA ANDA SEMUA ADALAH GURU SAYA YANG TERBAEK!!!!



pada hari guru yang indah ni, aku jadi teringat kat sume bekas2 cikgu yang penah ngajar aku...kalau nk di senaraikan mmg dah x mampu aku nak listkan..ramai sangat...jasa kalian sangat saya kenang dan sangat berguna kepada saya (ayat skema sebab rasa hormat ni tengah menebal)...


bermula ngn sekolah tadika, aku time tu huruf 'A' pn aku x kenal...ape pn aku x taw mase tu..tapi sekarang dah pn khatam sampai 'Z'.malah dah boleh bace surat khabar Harian Metro, Kosmo n Berita Harian dah pn..tp part bursa Malaysia tu je kurang phm skit....
terima kasih lah cikgu2 aku yg penah ngajar aku sampailah aku buleh sampai ke tahap ni...

"aku masih igt cikgu kelas aku time darjah 1 dulu yang tampor balakang kepala aku ni sampai berdesing telinga aku...

aku masih igt cikgu aku time darjah 4 suruh aku tulis "saya tidak akan membuat bising lagi" 100kali...

aku masih igt lagi cikgu displin yang rotan bontot aku lepas perhimpunan sebab x hadir sekolah time sekolah menengah dulu...

aku masih igt lagi cikgu KHB aku yang tampor blakang kepala aku lam bilik displin time F3..."

tapi...sume2 ni lah yg membawa aku sampai ke tahap sekarang ni...
walaupun dulu lepas kne sume denda2 tu ade dedam lam hati (bisik2 lam hati nanti bile dah besar nak jadi cikgu, pas tu nak balas balik kat anak2 cikgu yang denda aku ni...), tapi sekarang sume dah x de dah..malah rase beterima kasih plk kat cikgu2 aku yang dah pukul aku...
sebab mereka ni lah aku jadi manusia..hehehe (ayat buku...)

TERIMA KASIH CIKGU....JASAMU SANGAT DIKENANG SAMPAI BILA-BILA....TANPA GURU SIAPALAH KITA!!!


Terima kasih Cikgu!!!



(SN Usman Awang)
Guru Oh Guru ..................

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.


Nukilan Allahyarham SN Dato' Dr. Usman Awang
Dipetik daripada buku antologi puisi Guru oh Guru
yang diselenggarakan oleh Zam Ismail
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, 1989.


SELAMAT HARI GURU..GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...